dinsdag 15 april 2014

Een boeketje bloemen

Een kleine twee weken geleden maakte ik een vilten verjaardagsboeket. Ik zocht een originele manier om centjes te geven voor een verjaardag, en een boeketje bloemen leek me gepast. Omdat ik bijna geen tutorials vond die mij bloemen opleverde die ik wilde, ging ik op goed geluk aan de slag. Na een 5-tal test-bloemen, kwam deze er als beste uit. Om jullie te laten meegenieten, schreef ik voor jullie de werkwijze uit:


Je hebt nodig:
Vilt in groen (blaadjes) en in alle kleuren waarin je de bloemetjes wilt.
Schaar, naaigaren en draad
Groen ijzerdraad (gebruikt in bloemstukken en zo): Dun is gemakkelijker te bewerken, dik geeft een goede dikke steel. Maar ik raad toch het dunne aan. Nadien kan je nog altijd groen lint wikkelen rondom het ijzerdraad om een iets bredere steel te verkrijgen.

Begin met je A4 formaat vilt in 6 stukken te snijden, zodat je ongeveer vierkanten bekomt.


Blaadjes knip je uit de groene vilt. Ik tekende deze op goed geluk tot ik tevreden was. Ik zal later nog wel eens een sjabloon bij deze tutorial voegen, zodat het voor jullie gemakkelijker wordt.


Ik kreeg er ongeveer 17 uit een vel vilt. Zeer zuinig geknipt dus.


Nu begint het echte werk. 
Neem bijpassend garen (afgewerkt zie je deze draad niet meer, maar ik werk graag in dezelfde kleur). Doe het garen NU al op je naald en maak er NU al een knobbeltje in.


Vouw het vilt dubbel.


Begin langs de plooi. Rol het vilt op zoals onderstaande foto's.


Je hebt nu een bloemetje in je hand. Nu moet je de onderkant samennaaien. Dit is dus de reden waarom je reeds voor het plooien je naald en draad moet prepareren. Laat je immers het bloemetje los, dan moet je opnieuw beginnen plooien en rollen.


Voor extra stevigheid, wikkel je het garen enkele keren strak op ongeveer 0.5-1 cm van de onderkant. Dit zorgt ervoor dat het bloemetje beter opgerold blijft, en het maakt het ook iets gemakkelijker in de volgende stappen.


De hoekjes nog wat afronden met je schaar, en dit deel van je bloemetje is klaar.


Maak er maar een hele hoop, in alle kleuren die je wil. Ik doe dit voor ik met de blaadjes begin, omdat bandwerk sneller gaat.


De bloem assembleren:
Zorg dat je het materiaal bij je hebt: het bloemetje, het blaadje, de naald + garen (met knoop!) en groen ijzerdraad.


Leg het bloemetje op het blaadje zoals onderstaande foto. Het stukje met pijl van bovenstaande foto ligt dus tegen het blaadje.


Naai nu met enkele steken het blaadje rond het bloemetje vast. Sorry dat ik hier geen foto van heb, maar de kwaliteit was zo slecht dat je niet zag wat er getrokken was.
Vervolgens draai je het groene ijzerdraad rondom het bloemetje, en je bloemetje is klaar!


Ik ben mij er van bewust dat het misschien niet zo'n perfecte afwerking is, maar in een boeket valt dit niet zo hard op. Je kan ook altijd groen lint rond de onderkant van de bloem + rond het ijzerdraad wikkelen, maar dit had ik niet in voorraad thuis ;)
Nu rest je enkel nog een hoop bloemen te maken en samen te stellen als boeket.


In dit boeket stak ik nog 3 centjes-bloemen in dezelfde kleurtinten. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten