woensdag 22 mei 2013

Voor ons plechtig communicantje

Zaterdag is het feest voor mijn nichtje. Want een plechtige communie zonder feest, dat kan toch niet? En een feest zonder cadeautje? Tja, niet zo leuk. Standaard geven wij op zo'n moment een envelopje, een kaartje en wat centjes. Maar deze keer wordt het toch wat anders. Deze keer wordt het een envelopje, een kaartje en wat centjes in een tasje.

 
Hoe ik op het idee kwam voor een tasje? Wel, daar zit mijn zus wel voor een groot stuk tussen. Ik vroeg haar enige tijd geleden of ze wilde helpen om een stofje uit te kiezen voor een kleedje voor het communiefeest. Ik bedoelde natuurlijk om een kleedje te maken voor mezelf, mijn zus begreep een kleedje voor mijn nichtje. En eer ze door had dat het kleedje voor mezelf bedoeld was, had ze al een interessant voorstel gedaan. "Een kleedje? Zou een tasje niet beter zijn?" En ziedaar, ik op zoek naar een patroon, naar stofjes en naar een beetje tijd (a ja, want het zijn bijna examens)

Op mijn zoektocht kwam ik een superleuk blog tegen met dit patroon. Ik volgde het niet volledig, maar gebruikte het als basis.
Tussen de 2 stukken aan de buitenkant naaide ik een leuk accent met paspel. Ik had wel wat moeite om het perfect te aligneren, maar hé, het was de eerste keer dat ik dit probeerde. 


De strik liet ik ook achterwege, omdat ik het paspel leuker vond als accent.
En ik stak er ook geen knoopje tussen, omdat ik dat niet echt nodig vind. (En omdat ik zo'n magnetisch dingetje niet had) 

In de binnenzijde naaide ik ook een zakje. Enige jammere is dat de kreuken in de witte stof niet getemperd wilden worden door het strijkijzer. Gelukkig is dat maar de binnenkant.

 
Maar ik ben dus wel tevreden, benieuwd wat mijn nichtje ervan vindt...


Bloemetjesstof bij Pauli's in Leuven. 
Bolletjesstof en witte stof van een kussensloop. 
Paspel zelfgemaakt met stof uit Stoffenspektakel

1 opmerking:

  1. Ik vind het alvast een leuke kado voor ons nichtje... wat een eer dat je mij erin vermeld :p

    BeantwoordenVerwijderen