maandag 24 september 2012

Gehaakte tas

Reeds enkele maanden geleden begon ik aan dit project. Het was nog voordat dit blog bestond, dus had ik er ook niet aan gedacht een patroon neer te schrijven of foto's van de werkwijze te nemen :(
Ik wilde graag een ruime tas maken om nog onaf haak- of breiwerk in te steken. Rond die periode ontdekte ik zpaghetti: brede linten om mee te haken. En natuurlijk wilde ik dat proberen. In mijn gedachten zag ik hoe de tas er uit moest zien, en uit de losse pols kwam een denkbeeldig patroon. 

Eerst begon ik met de tas. 
Ik haakte een ketting die iets korter was dan de lengte die ik wilde voor de tas. Rond om rond haakte ik verder (aan de hoeken enkele steken meerderen) tot ik de bodem had. Door het meerderen aan de hoeken en aan de rechte stukken gewoon te haken, bekom je ongeveer de vorm van een atletiekpiste (ik weet niet hoe deze vorm heet): halve cirkels aan de hoeken, recht in het midden. Ik deed alles op het gevoel, dus ik kan je niet echt vertellen hoeveel steken je moet hebben, en waar en hoe vaak je moet meerderen.
Vervolgens haakte ik gewoon rond om rond verder. In elke steek een nieuwe steek haken en geen steken meer meerderen. Dan krijg je vanzelf de vorm van de tas.
Toen ik bijna op het einde was, begon ik aan de randen enkele steken te minderen, zodat de tas aan de top iets naar binnen liep. Voor de handvatten haakte ik 10 losse steken (in plaats van 10 vaste) in het midden van de tas en na die 10 losse steken haakte ik gewoon weer vaste steken. Nog 2 rijen verder haken, afzetten en de tas was af.



Ambitieus als ik was, wilde ik dat je de tas ook als schoudertas kon dragen. Daartoe haakte ik een lange buis die ik aan de uiteinden toenaaide. Je kan ook een simpele rechthoek haken, maar voor de stevigheid koos ik de buis. 
Omdat ik het idee leuk vond dat je de schouderband er af kan halen, naaide ik de schouderband niet vast aan de tas, maar naaide ik aan beide kanten 2 lussen om hem vast te hangen aan knopen die ik wel op de tas zou vastnaaien.

De knopen dan. Ik heb lang gezocht, want ik kon maar niet besluiten welke ik wilde. Toen vond ik bij Frans Stael, een naaiwinkeltje in Torhout, de ideale knopen. Ik kon niet kiezen tussen bruin en groen, tot de verkoopster mij vertelde dat je het binnenste kon verwisselen tussen de knopen. Hoera, ik hoefde niet meer te kiezen :)



Nu restte me enkel nog het ineen zetten van de delen. 2 knopen aan beide kanten en klaar. Misschien zal ik er later wel nog een voering insteken, zodat ik mijn breinaalden niet verlies als ik mijn breiwerkje ergens meeneem :)



En dan hier, het resultaat:
Zonder schouderband



Met schouderband


 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten